Tekstgrootte
Leerlijnen zijn de ruggengraat van het onderwijs. Er is een indrukwekkende hoeveelheid leerlijnen beschikbaar voor peuters, het speciaal onderwijs (so), primair onderwijs (po) en voor voortgezet speciaal onderwijs (vso). Voor alle leerlijnen geldt dat ze ondersteunend zijn. Ze schrijven dus niet voor wat een school moet doen, maar helpen bij het plannen van doelen en leerinhoud én bij het registreren van de ontwikkeling van leerlingen. Leerlijnen ondersteunen op het niveau van de leerling, de groep en de hele school. De Willeboerschool werkt met leerlijnen die zijn opgesteld door het CED speciaal voor onze doelgroep.
Niveaus op de leerlijn
Er zijn leerlijnen voor alle vakgebieden. Of het nu gaat om rekenvoorbereiding, rekenen, mondelinge- of schriftelijke taal, bewegingsonderwijs, drama, 'sociaal emotionele ontwikkeling ' of 'wonen en vrije tijd'. In de leerlijnen zijn alle doelen op een logische manier ondergebracht. Doelen die vroeg in de ontwikkeling worden doorlopen hebben een laag niveau; doelen die pas later in de ontwikkeling worde doorlopen hebben een hoger niveau. De meeste leerlijnen hebben ongeveer 15 niveaus, waarvan we op de SO -bij twaalfjarige leeftijd en leerroute vier- tot en met niveau 9 als streefniveau verwachten. Er zijn dus altijd (meer) doelen om aan te werken, als de ontwikkeling van de leerling daaraan toe is.
Geen vaste route
Ook al is het pad geëffend en ook al is er een route gepland, de meeste leerlingen volgen geen gebaande wegen in hun ontwikkeling. Soms vergt het eindeloos geduld en creativiteit om doelen te behalen. Soms zijn doelen echt onhaalbaar. Soms worden doelen 'overgeslagen', maar slagen leerlingen er wél in (veel) hogere doelen te behalen. Daarom kijken we op de Willeboer verder dan de geplande doelen alleen; en zijn we altijd op zoek naar de doelen waar de leerling (echt) vatbaar voor is, waar de leerling (echt) aan toe is. Alles voor een zo zelfredzaam mogelijk leven na school.
BOOR SO/VSO scholen: dezelfde leerlijnen
Op dit moment werken de verschillende scholen van BOOR nog niet met dezelfde leerlijnen, al wordt als basis altijd uitgegaan van de CED ZML leerlijnen voor het SO. Het is de ambitie van de sector SO/VSO om de leerlijnen inhoudelijk te harmoniseren in het schooljaar 2020-2021.