Tekstgrootte
Goed basisonderwijs begint met goede leerkrachten, goede methodes en goede middelen. Daarom stimuleert de Willeboerschool de kwaliteit van alle professionals in school. Bijvoorbeeld met geld voor scholing en professionalisering, maar ook door te stimuleren dat er geleerd wordt van elkaar en door de doorgaande lijn in school te benadrukken. Voor de vakgebieden maken we gebruik van methodes en middelen die zich bewezen hebben in het onderwijs aan zeer moeilijk lerenden. De school beschikt over een uitgebreide orthotheek met extra materialen om het onderwijs te kunnen herhalen, verbreden, verdiepen. Voor leerlingen zoekt de school altijd naar de extra ondersteuning om te komen tot die ontwikkeling waarvan we denken dat die haalbaar zou moeten zijn.
Schoolplan
Alle scholen in het primair onderwijs moeten ten minste één keer per vier jaar een schoolplan maken. Daarin staat hoe zij willen werken aan de onderwijskwaliteit op hun school. De medezeggenschapsraad van de school moet akkoord gaan met het schoolplan. Alle schoolbesturen moeten het schoolplan van hun scholen inleveren bij de inspectie. Inzicht in de prestaties en andere gegevens van een school helpt ouders en leerlingen kan helpen bij het kiezen van een geschikte school. Zo kunnen ouders scholen vergelijken via de website scholenopdekaart.nl (de site is niet helemaal relevant voor speciaal onderwijs scholen).
Kwaliteitssysteem
In het schoolplan staat beschreven aan welke verbeterpunten de school de komende vier jaaar wil werken. Voor elk jaar staan verbeterpunten genoemd. Deze worden meegenomen als beleidsvoornemens in het jaarplan. Bij het opstellen van het jaarplan worden de beleidsvoornemens van het voorgaande jaar geëvalueerd -welke punten zijn afgerond en welke hebben nog aandacht nodig- en gecombineerd met de beleidsvoornemens voor het nieuwe jaar. Zo ontstaat een cyclisch systeem van plannen, uitvoeren, evalueren en aanpassen, waarbij verbeterpunten niet aan de aandacht kunnen ontsnappen en er gewerkt wordt aan continue kwaliteitsverbetering.
Periodieke peilingen
Elke twee jaar vinden er medewerker-, ouder- en leerlingtevredenheidspeilingen plaats. Daarnaast participeert de Willeboerschool in een netwerk van stichting BOOR, waarbij scholen elkaar periodiek bezoeken in het kader van interne audits en er ook doorloopdagen zijn, waarin er vanuit de stichting gekeken wordt naar het reilen en zeilen op school. Alle verbeterpunten worden meegenomen in de jaarlijkse kwaliteitscyclus.
Kwaliteit is méér
Kwaliteit is méér. De conciërge die met leerlingen werkt aan praktische vaardigheden. De management-assistente die belt waar de taxi blijft. De voordeur die om kwart voor negen wordt dichtgedaan, want dan begint de les. De groepsles logopedie. De klimaatbespreking van de groep van uw kind, waarbij leerkracht, onderwijsassistent, intern begeleider en orthopedagoog bespreken wat er goed gaat en wat er beter kan. De financieel expert, die onderzoekt of er nog ruimte is voor een nieuwe methode. Het inzicht van de leerkracht om te komen tot ontwikkeling. De zwemles. De "P" van "poffertjes" bij schriftelijke taal, uit de magnetron met poedersuiker. De samenwerking met ouders, want: onderwijs doe je samen. Mogen we ook op u rekenen?