Tekstgrootte
Op de Willeboerschool wordt voor elke leerling een ontwikkelingsperspectief vastgesteld. Dat gebeurt binnen zes weken na inschrijving op school. Het ontwikkelingsperspectief is de verwachting voor wat betreft de ontwikkeling van de leerling gedurende de schoolcarrière. Heel concreet is het ontwikkelingsperspectief de leerroute die voor de leerling meest geschikt wordt geacht; en met de leerroute de verwachte uitstroombestemming.
Best passende leerroute
Het vaststellen van het ontwikkelingsperspectief gebeurt in het ontwikkelingsperspectief-plan (OPP). In dit plan wordt op grond van alle beschikbare informatie over IQ, belemmerende en stimulerende factoren, cognitieve en emotionele ontwikkeling, een zogenaamd integratief beeld opgesteld. Met alle informatie wordt op beargumenteerde wijze vastgesteld wat het best passende ontwikkelingsperspectief voor de leerling is. Vanzelfsprekend wordt het document vastgesteld in samenspraak met ouders. Soms is het ontwikkelingsperspectief niet hetzelfde voor alle vakgebieden. Daarom wordt per vakgebied gekeken wat het best passende OPP is.
Basis voor het onderwijs
Het ontwikkelingsperspectief-plan is een belangrijke basis voor het onderwijs. De leerroute die in het document wordt vastgesteld bepaalt welke ontwikkeling we verwachten. Hoe hoger de leerrroute die we best passend achten, hoe hoger ook de niveaus in ontwikkeling die we verwachten op de leerlijn. De groepsplannen in school worden op deze verwachting afgestemd. Twee keer per jaar wordt geëvalueerd of de leerling op koers zit; of dat we moeten bijstellen. Bijstellen kan betekenen: een wijziging van aanpak, maar ook: een bijstelling van het OPP. Als een leerling zich minder goed ontwikkeld dan verwacht -of juist veel beter- kan dat leiden tot bijstelling van het OPP. Ook dat gebeurt altijd in samenspraak met ouders.
Streefniveaus
Elke leerroute heeft zijn eigen streefniveaus. Het streefniveau wordt hoger naarmate de leerling ouder wordt. Op die manier is per (kalender)leeftijd en per leerroute een streefniveau vastgesteld. Deze worden weergegeven in de onderstaande grafiek. Op 12 jarige leeftijd zijn de streefniveaus voor uitstroom de volgende. VSO de Hoge Brug bouwt op deze niveaus verder.
(Leerroute 1 werkt met de Plancius leerlijnen. Deze hebben een andere schaal en zijn niet met onderstaande te vergelijken):
BOOR SO/VSO scholen: dezelfde streefniveaus
Als BOOR scholen staan we voor het best denkbare gespecialiseerde onderwijs in Rotterdam. Welke leerroutes worden aangeboden; en welke streefniveaus worden gehanteerd; wordt in gezamenlijkheid bepaald. Het maakt (dus) niet uit of uw kind onderwijs volgt op de Recon, op de Van Voorthuijzenschool, of op de Willeboerschool. De niveaus zijn bij alle scholen vergelijkbaar.