Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • Ons onderwijs
    • Openbaar onderwijs
    • Zien!
    • Leerroutes
    • Ontwikkelingsperspectief
    • Ondersteuning
    • Leerlijnen
    • Kwaliteitszorg
    • Onderwijsinspectie
    • Scholen op de Kaart
    • Onderwijsresultaten
  • Praktische informatie
    • Schoolgebouw
    • Medewerkers
    • Schooltijden
    • Taxi
    • Vakanties en vrije dagen
    • Schoolzwemmen
    • Schoolgids
    • Ouderbijdrage
    • Ouderparticipatie
    • Medezeggenschapsraad
    • Vertrouwenspersoon
    • Schorsing - verwijdering
    • Schoolverzuim
    • Privacy
  • Aanmelden
  • Sector SO/VSO
  • Contact
    • Contact
    • Social Schools
    • VSO De Hoge Brug
    • Privacy
  • Openbaar onderwijs
  • Zien!
  • Leerroutes
  • Ontwikkelingsperspectief
  • Ondersteuning
  • Leerlijnen
  • Kwaliteitszorg
  • Onderwijsinspectie
  • Scholen op de Kaart
  • Onderwijsresultaten

Ondersteuning

Basisondersteuning

In het ondersteuningsplan van PPO Rotterdam ‘Passen en Meten’ staat omschreven hoe passend onderwijs in Rotterdam wordt vormgegeven. Vanuit het ministerie van OCW wordt momenteel gewerkt aan een landelijke norm voor basisondersteuning. Zolang deze norm er nog niet is en niet in wetgeving is vastgelegd, gaat PPO uit van de definitie van basisondersteuning zoals in hun Ondersteuningsplan staat beschreven (www.pporotterdam.nl). Scholen in Rotterdam hebben hun basisondersteuning op orde wanneer:

  • De basiskwaliteit volgens de inspectie voldoende is;
  • Zij werken volgens uitgangspunten van handelingsgericht werken;
  • De onderwijsondersteuning op school goed georganiseerd is;
  • Zij preventieve en lichte curatieve interventies kunnen aanbieden.

Bij de laatste beoordeling van de A.Willeboerschool SO op 5 maart 2016 is basistoezicht toegekend.

Boven op de basisondersteuning is iedere school vrij om extra ondersteuning te bieden op bijvoorbeeld het gebied van leren, ontwikkeling of fysieke ondersteuning. Deze extra ondersteuning beschrijven we in de schoolgids; maar staat ook hieronder weergegeven. Scholen, ouders en andere betrokkenen hebben zo een indruk van de ondersteuning die er op de Rotterdamse scholen geboden wordt en het dekkende netwerk in de stad.

Extra ondersteuning

De A. Willeboerschool verzorgt speciaal onderwijs voor leerlingen in de basisschoolleeftijd. Tot de doelgroep behoren leerlingen met een blijvende ontwikkelingsachterstand op basis van een verstandelijke beperking en eventuele bijkomende problematiek, die kunnen functioneren in een reguliere ZML- groep.

Bij iedere leerling is de onderwijs-/ondersteuningsbehoefte en de mate waarin de school daar de mogelijkheden voor heeft, bepalend voor plaatsing. De mate van behoefte aan (specifieke) ondersteuning en aanpassing bepaalt de vereiste zorgzwaarte van de toelaatbaarheidsverklaring (TLV) (zie www.pporotterdam.nl).

De leerroutes van de A.Willeboerschool zijn gebaseerd op het Landelijk Doelgroepenmodel (zie doelgroepenmodel.nl). De school heeft arrangementen voor:

  • leerroute 1: Belevingsgerichte dagbesteding;
  • leerroute 2: Taakgerichte dagbesteding;
  • leerroute 3: Arbeidsmarktgerichte dagbesteding/ beschut werk;
  • leerroute 4: Beschut werk/ arbeid;

Op basis van de beschikbare dossiergegevens wordt bij instroom een arrangement voor de leerlingen gekozen, waarin de leerroute en het verwachte uitstroomperspectief zijn opgenomen. Dit wordt vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Hieraan wordt een passend onderwijs(ondersteunings)aanbod gekoppeld. Voor het bepalen van het didactische aanbod wordt gebruik gemaakt van de CED leerlijnen voor het ZML. Per vakgebied kan de leerroute verschillen. De didactische ontwikkeling wordt bijgehouden in het leerlingadministratiesysteem Parnassys. Voor de sociaal- emotionele ontwikkeling wordt gebruik gemaakt van het observatieinstrument Zien!

Jaarlijks wordt binnen de Commissie voor de Begeleiding (CvB) het OPP van de leerling besproken. Centrale vraag hierbij is of het onderwijsaanbod nog passend is of dat het aanbod moet worden bijgesteld. Het ontwikkelingsperspectief wordt pas vastgesteld nadat er met ouders en de leerling (toepassen van hoorrecht) is gesproken en ouders hebben ingestemd met het handelingsdeel.

Deskundigheid

  • Het volgen en stimuleren van de leerprocessen van leerlingen met een verstandelijke beperking (IQ 35–70) in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar, eventueel met bijkomende problematiek zoals een stoornis in het autisme spectrum (ASS), Attention Deficit (Hyperactive) Disorder (AD(H)D), epilepsie of uiteenlopende syndromen;
  • Het bieden van begeleiding en ondersteuning aan leerlingen van wie de sociaal emotionele ontwikkeling achterloopt ten opzichte van hun kalenderleeftijd;
  • Klassenmanagement, didactisch- en pedagogisch handelen, effectieve directe instructie (EDI) en planmatig werken (Data Duiden Doelen Doen (4D));
  • Het toepassen van Geef me de Vijf, een methodiek gericht op de ondersteuningsbehoeften van leerlingen met een stoornis in het autisme spectrum;
  • Het toepassen van de TEACCH aanpak, een interventieprogramma voor leerlingen die baat hebben bij extra structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid;
  • Het toepassen van de Rots en Water, een psychofysieke methodiek die zich richt op het bevorderen van sociaal emotionele competenties;
  • Sensopathisch spel. Dit is geïntegreerd in alle groepen;
  • Praktijkgericht werken, ook groeps- en schooloverstijgend samen met onze VSO.
  • Logopedie. School heeft een eigen logopedist in dienst die deskundigheid biedt op het bevorderen van de taal- spraakontwikkeling en Ondersteunende Communicatie (OC). De logopedist biedt individuele- en groepslogopedie.
  • Orthopedagogiek. School heeft orthopedagogen in dienst met specifieke kennis en expertise in ontwikkelingsproblematiek, sociaal emotioneel functioneren, traumasensitief onderwijs en specifieke stoornissen.

Onderwijs- en ondersteuningsarrangementen

Een onderwijsarrangement is het geheel aan pedagogische, didactische en specialistische handelingen die de school, binnen een bepaalde organisatorische context en in samenwerking met derden, uitvoert met het doel de ontwikkeling van de leerling te optimaliseren. De A.Willeboerschool heeft de onderwijsarrangementen ingedeeld naar de leerroutes die de school aanbiedt. Er zijn arrangementen opgesteld voor de leerroutes 1,2,3 en 4 (met een oriëntatie op leerroute 5). Ook de onderwijs- en ondersteuningsarrangementen zijn hieronder te downloaden.

Bekijk onze schoolgids met het ondersteuningsplan
Bekijk de ondersteuningsarrangementen
Landelijk Doelgroepenmodel

Vakanties en vrije dagen

Social schools

VSO De Hoge Brug

Stichting BOOR

Ons onderwijs Openbaar onderwijs Zien! Leerroutes Ontwikkelingsperspectief Ondersteuning Leerlijnen Kwaliteitszorg Onderwijsinspectie Scholen op de Kaart Onderwijsresultaten
Praktische informatie Schoolgebouw Medewerkers Schooltijden Taxi Vakanties en vrije dagen Schoolzwemmen Schoolgids Ouderbijdrage Ouderparticipatie Medezeggenschapsraad Vertrouwenspersoon Schorsing - verwijdering Schoolverzuim Privacy
Aanmelden
Sector SO/VSO
Contact Contact Social Schools VSO De Hoge Brug Privacy
  • Privacy statement
  • Cookie statement

    De website van de Willeboerschool maakt gebruik van cookies. Sommige van deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Andere cookies worden gebruikt om uw voorkeuren op te slaan. Daarnaast zijn er een aantal marketing/ tracking cookies, die zonder uitzondering terug te voeren zijn op de weergave van openbaar filmmateriaal van de Willeboerschool via Youtube. Het laatste rapport van de op de website gebruikte cookies is van 2 februari 2021. U vindt de rapportage hier.

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools

Modal title