Tekstgrootte
Basisondersteuning
In het ondersteuningsplan van PPO Rotterdam ‘Passen en Meten’ staat omschreven hoe passend onderwijs in Rotterdam wordt vormgegeven. Vanuit het ministerie van OCW wordt momenteel gewerkt aan een landelijke norm voor basisondersteuning. Zolang deze norm er nog niet is en niet in wetgeving is vastgelegd, gaat PPO uit van de definitie van basisondersteuning zoals in hun Ondersteuningsplan staat beschreven (www.pporotterdam.nl). Scholen in Rotterdam hebben hun basisondersteuning op orde wanneer:
Bij de laatste beoordeling van de A.Willeboerschool SO op 5 maart 2016 is basistoezicht toegekend.
Boven op de basisondersteuning is iedere school vrij om extra ondersteuning te bieden op bijvoorbeeld het gebied van leren, ontwikkeling of fysieke ondersteuning. Deze extra ondersteuning beschrijven we in de schoolgids; maar staat ook hieronder weergegeven. Scholen, ouders en andere betrokkenen hebben zo een indruk van de ondersteuning die er op de Rotterdamse scholen geboden wordt en het dekkende netwerk in de stad.
Extra ondersteuning
De A. Willeboerschool verzorgt speciaal onderwijs voor leerlingen in de basisschoolleeftijd. Tot de doelgroep behoren leerlingen met een blijvende ontwikkelingsachterstand op basis van een verstandelijke beperking en eventuele bijkomende problematiek, die kunnen functioneren in een reguliere ZML- groep.
Bij iedere leerling is de onderwijs-/ondersteuningsbehoefte en de mate waarin de school daar de mogelijkheden voor heeft, bepalend voor plaatsing. De mate van behoefte aan (specifieke) ondersteuning en aanpassing bepaalt de vereiste zorgzwaarte van de toelaatbaarheidsverklaring (TLV) (zie www.pporotterdam.nl).
De leerroutes van de A.Willeboerschool zijn gebaseerd op het Landelijk Doelgroepenmodel (zie doelgroepenmodel.nl). De school heeft arrangementen voor:
Op basis van de beschikbare dossiergegevens wordt bij instroom een arrangement voor de leerlingen gekozen, waarin de leerroute en het verwachte uitstroomperspectief zijn opgenomen. Dit wordt vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Hieraan wordt een passend onderwijs(ondersteunings)aanbod gekoppeld. Voor het bepalen van het didactische aanbod wordt gebruik gemaakt van de CED leerlijnen voor het ZML. Per vakgebied kan de leerroute verschillen. De didactische ontwikkeling wordt bijgehouden in het leerlingadministratiesysteem Parnassys. Voor de sociaal- emotionele ontwikkeling wordt gebruik gemaakt van het observatieinstrument Zien!
Jaarlijks wordt binnen de Commissie voor de Begeleiding (CvB) het OPP van de leerling besproken. Centrale vraag hierbij is of het onderwijsaanbod nog passend is of dat het aanbod moet worden bijgesteld. Het ontwikkelingsperspectief wordt pas vastgesteld nadat er met ouders en de leerling (toepassen van hoorrecht) is gesproken en ouders hebben ingestemd met het handelingsdeel.
Deskundigheid
Onderwijs- en ondersteuningsarrangementen
Een onderwijsarrangement is het geheel aan pedagogische, didactische en specialistische handelingen die de school, binnen een bepaalde organisatorische context en in samenwerking met derden, uitvoert met het doel de ontwikkeling van de leerling te optimaliseren. De A.Willeboerschool heeft de onderwijsarrangementen ingedeeld naar de leerroutes die de school aanbiedt. Er zijn arrangementen opgesteld voor de leerroutes 1,2,3 en 4 (met een oriëntatie op leerroute 5). Ook de onderwijs- en ondersteuningsarrangementen zijn hieronder te downloaden.